Notariat

w Bochni

Notariusze Bochnia

KOSZTY CZYNNOŚCI NOTARIALNYCH

Notariusz jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn co oznacza, że ma obowiązek obliczyć, pobrać od strony zobowiązanej do zapłaty i wpłacić do urzędu skarbowego, podatki należne od dokonywanych przed nim czynności. Podatki te stanowią dochody gmin.

Notariusz ma obowiązek obliczyć, pobrać i przekazać właściwemu sądowi, opłaty sądowe od wniosków o wpisy w księgach wieczystych, zawartych w sporządzanych aktach notarialnych. Opłaty sądowe stanowią dochody Skarbu Państwa.

Notariuszowi, za dokonanie czynności notarialnej, przysługuje wynagrodzenia (taksa notarialna).

I. PODATEK OD CZYNNOŚCI CYWILNOPRAWNYCH.

Podatkowi temu podlegają w szczególności umowy i zmiany umów sprzedaży, zamiany, pożyczki, dożywocia, działu spadku i zniesienie współwłasności w przypadku ustalenia spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, umowy spółki i ich zmiany, przy czym przewidzianych jest szereg zwolnień z tego podatku.

Przy umowach sprzedaży, zamiany i dożywocia podatek ten stanowi najistotniejszą część kosztów.

Najczęściej występujące zwolnienia z tego podatku dotyczą nabycia nieruchomości rolnych o ile wejdą w skład gospodarstwa rolnego lub utworzą gospodarstwo rolne.

Szczegóły w zakładce „NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE – Podatek od czynności cywilnoprawnych”.

II. PODATEK OD SPADKÓW I DAROWIZN.

Podatkowi temu podlega w szczególności nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, nieodpłatnej renty, nieodpłatnego użytkowania, nieodpłatnej służebności osobistej, przy czym przewidzianych jest szereg zwolnień z tego podatku, z których jedno, aktualnie najistotniejsze i całkowite, obejmuje nabycie pomiędzy członkami najbliższej rodziny (małżonkowie, rodzice, dzieci, wnuki, dziadkowie, rodzeństwo; nie obejmuje teściów, zięcia, synowej, małżonków rodzeństwa).

Ponadto, notariusz ma obowiązek uzależnić dokonanie czynności notarialnej dotyczącej rzeczy lub praw majątkowych nabytych wcześniej z tych tytułów, od uprzedniej zgody naczelnika urzędu skarbowego albo od przedstawienia zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego, że podatek nie należy się, został zapłacony albo uległ przedawnieniu.

Szczegóły w zakładce „NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE – Podatek od spadków i darowizn”.

III. OPŁATY SĄDOWE.

Wysokość opłat sądowych określona jest w art. 42 – 48 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych w przypadku, gdy czynności notarialne obejmują wnioski o dokonanie wpisów księgach wieczystych.

Każdy wniosek podlega odrębnej opłacie a więc łączna wysokość opłat stanowi wielokrotność kwot określonych w ustawie.

Szczegóły w zakładce „NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE – Opłaty sądowe”.

IV. WYNAGRODZENIE NOTARIUSZA (taksa notarialna).

Wynagrodzenia notariusza (taksa notarialna) określone jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej i, w nieznacznym zakresie, w przepisach szczególnych. Do kwot taksy należy doliczyć podatek od towarów i usług, aktualnie w stawce 23%.

Szczegóły rozporządzenia w zakładce „NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE – Taksa notarialna”.

KANCELARIA NOTARIALNA
NOTARIUSZ WILHELM WOJTKIEWICZ
ZASTĘPCA NOTARIUSZA SZYMON WOJTKIEWICZ
Rynek 17/2, 32-700 Bochnia